Izložba skulptura i fotografija četvrte
međunarodne umjetničke kolonije ”Art in the Wild Beauty” (Umjetnost u
divljoj ljepoti) održana je u Etno selu Nevidio u Pošćenju kod Šavnika:
Za razliku od prethodnih, koje su
okupile eminentne slikare i fotografe, ovogodišnji sastav kolonije čine
vajari: Pavlina Komonova, Matej Rizek, Petr Schandl iz Češke Republike,
Michal Orsag iz Slovačke, Željko Delić, Milun Miško Čvorović, Naod Zorić
slikar i Igor Šuntić - slikar i umjetnički fotograf iz Crne Gore.
"Ove godine smo započeli brendirati prvu
ART stazu u Crnoj Gori koja kreće iz Pošćenja - od Pošćenjskih jezera,
pored kanjona ”Nevidio”, preko ulaza u Nacionalni Park Durmitor,
Boljske grede, Dragišnice do izvora rijeke Komarnice, dalje nastavlja
preko Dobrog dola, između Sedla i Lojanika, zatim pored Uvite grede do
Zelenog Vira i ”Soe Nebeseke."
Posjetili smo više sela i katuna, gdje
smo posmatrali primjere tradicionalnog neimarstva, katunske arhitekture,
način života, tradicionalne narodne rukotvorine, autentične upotrebne
predmete, muzičke instrumente, narodne igre i običaje.
Ja sam izložio Art fotografije iz
kolekcije Katuns photo story koje su nastale na Katunima Durmitora,
Sinjavine i Moračkih planina.
Pored već postojeće, markirane
planinarske i pastirske staze, Umjetnici će, inspirisani autentičnim i
tradicionalnim vrijednostima, kulturnim i etnografskim nasljeđem
Durmitorske regije, kreirati i postaviti svoja ostvarenja" - izjavio je Igor Šuntić, osnivač, učesnik i jedan od organizatora ovogodišnjeg saziva internacionalne umjetničke kolonije u Pošćenju.
Impresije učesnika kolonije Art in the Wild beauty
Petr Schandl:
"Etno selo je lijepo! Priroda je izuzetna u ovom kraju. Moje impresije
su zaista snažne, iznenađen sam i u potpunosti oduševljen prirodom i
lokalnim stanovnicima koje sam upoznao za jedanaest dana mog boravka na
koloniji. Imate dobru glinu, koja je moj omiljeni materijal i moj izbor
za rad na ovoj koloniji.Svojim radom želio sam da dam svoj doprinos
Pošćenju, crnogorskom turizmu i kulturi.
Oduševljen sam i doći ću sledeće godine da učestvijem u radu radionice za keramiku."
Matej Rizek:
"Ja sam takođe oduševjen kao Petr. Inače, ja i u mojoj zemlji dosta
šetam i tražim inspiraciju u prirodi, posmatram… Ovdje sam prvo obišao
okolinu a zatim odlučio da odaberem drvo kao materijal za rad. Zašto
drvo? Zato što je ovdje sve lijepo i u harmoniji sa prirodom. Za lokalno
stanovništvo prirodne ljepote ovog kraja su sasvim normalne i naviknuti
su na to, tako da imam osjećaj da ne reaguju ništa posebno na prirodu.
Drvo koje sam ja postavio naopako je vizuelna provokacija da se ljudi
zapitaju – zašto je ovo ovako? Moja želja je da ovim radom kod
posmatrača izazovem reakciju i da ljudi počnu primjećivati ovu izuzetnu
prirodu. Mislim da će se poneko zaustaviti ispred ”mog drveta”- moje
skulpture i zapitati: 'Zašto je ovo ovako?'
Moji utisci o prirodi ovog kraja su
fenomenalni a najviše su me zaiteresovale 'crvene kugle'. Ovdje sam
saznao da se to voće zove drenjina. Želim da ponesem dosta drenjina i da
ih zasadim u Češkoj".
Pavlina Komonova: "Kada sam došla razmišljala sam da radim nešto na temu autentičnog,
tradicionalnog dekora ovog kraja.Viljela sam u kućama, u Pošćenju i
okolnim selima dosta autentičnih odjevnih i dekorativnih stvari, tkanih,
vezenih, heklanih ručnih radova i raznih stvari od vune. Prvi rad sam
napravila iz mašte, a drugi po nekom detalju, ornamentu sa tradicionalne
odjeće.
Druga ideja koja me je vodila, jeste da
sam željela napraviti ”ženski”, osjećajno, nježno dekor na površini
ovog monumetalnog, grubog komada odogromnog drveta."
Michal Orsag: "Ja
sam dosta posmatrao razne vrste koliba, kućica, ”plužina”,i raznih
objekata u selima i katunima. Postavio sam sebi temu, odnosno pitanje –
Logika i funkcionalnost ?
Ovaj moj rad-skulptura ”Kućica” ne služi
ničemu i on je van logične funkcionalnosti. Slično kao kod Mateja: –
Funkcionalno – nefunkcionalno?!
Inače mi se jako dopada Crnogorska
pastirska estetika i drago mi je što smo svi saglasni u tome da je
naziv i tema ove kolonije Pastirska estetika.
Oduševljen sam mnogim stvarima koje sam
ovdje vidio, posebno načinom kako ste nas dočekali, vašim
tradicionalnim, nadaleko poznatim gostoprimstvom, na čemu smo vam duboko
zahvalni, kao i na dobroj organizaciji kolonije i lokalnom stanovništvu
koje nam je nesebično pružalo pomoć tokom našeg boravka u radovima
vezanim za transport, pomjeranje i postavljanje velikih skulptura.
Zahvaljujemo se i nebu na lijepom vremenu! Sigurno ću opet posjetiti
Crnu Goru".
Željko Delić: "Materijal
koji sam odabrao za rad u ovoj koloniji je drvo. To je topola, igrom
slučaja, stablo koje je posađeno u školskom dvorištu kada sam bio u
osmom razredu osnovne škole u Šavniku. Odlučio sam da baš u toj topoli
uradim skulpturu (model na kojem sam radio 1991. godine u Pragu, u
ciklusu "Stilizovana figura") i na taj način sam htio da joj produžim
život u ovom obliku.Inspiracija za moju skulpturu je žena - Žena koja
čeka."
Milun Miško Čvorović:
"Rođen sam u selu Mokro, nedaleko od Šavnika. Živio sam tu do svoje
desete godine. Kao dijete često sam posmatrao svitanje i noć. Upijao sam
te boje, mirise i atmosferu, koristeći ih kasnije kao nadahnuće i
polazište za sliku. Zimi sam provodio dane grudvajući se i praveći
skulpture od snijega, tako da to smatram mojim prvim iskustvom sa
oblikovanjem, materijalom, formom. Moje selo je bilo u cjelini pod
glinom tako da je svakodnevna okruženost materijalom – glinom ili
snijegom, mene podstakla na razmišljanje o oblikovanju, formi i
vajarstvu. Drvo je, takođe, bilo u sveri mojih mojih tadašnjih
interesovanja. Na selu sam imao mogućnost da često posmatram domaće i
divlje životinje, njihovu formu, oblik, pokret. Za rad na ovoj koloniji
sam odabrao kamen, tamni krečnjak odavde, koji kada se ispolira dobija
duboku crnu boju kroz koju se vide linije i tragovi od bijelog kvarca.
Napravio sam jednu stilizovanu, svedenu formu zeca. Već 10 godina se
bavim tom temom u skulpturi. Zec je biblijska tema i simbol plodnosti."
Naod Zorić: -
Umjetnička kolonija za mene predstavlja spoj druženja i upoznavanja
okoline i kulture u kojoj živim. Ispunjava me zato jer ima taj uticaj na
mene kao slikara. Svi ti pejzaži koji su slike za sebe: priroda, klima,
eliksir i planinski kajmak, sve to utiče na neko formiranje našeg
misaonog procesa. Uzbuđenje je vladalo tokom trajanja kolonije. Čovjek
jednostavno nije svjestan koliko sve to ulazi u njega. Ova kolonija je
kao ljetnja kiša usred suše za travu, ona je to za moju dušu.
Oduševila su me sela i katuni. Svidjeli
su mi se manastiri "Podmalinsko" i manastir "Bijela" koji sam posjetio.
Ova kolonija mi je omogućila jedno duhovno ispunjenje. Nijesam još
uvijek svjestan toga. Smisao organizacije druženja umjetnika i jeste u
tome da se upoznaju lokalne vrijednosti i promovišu na najbolji način."
Fotografije: © Igor Šuntić ART and Life in the Wild Beauty © Igor ŠuntićO umetnosti, duhovnosti, životu u harmoniji sa prirodom, istoriji civilizacije... |
O umjetnosti, duhovnosti, životu u harmoniji sa prirodom, istoriji civilizacije...
24. април 2016.
Četvrta umjetnička kolonija "Art in the Wild Beauty" 2013.
Пријавите се на:
Објављивање коментара (Atom)
Нема коментара:
Постави коментар